"Anya, ma megint nem volt időm játszani"
2015. április 30. írta: AggiCo

"Anya, ma megint nem volt időm játszani"

schoolbag.jpgElőször azt gondoltam, mikor decemberben a gyerek elkezdte elhagyni a napközit, hogy csak nem vagyunk hozzászokva az itthoni leckeíráshoz, azért tart ez egész délután.  Gondoltam, 1-2 hónap, és belerázódunk.

Ehhez képest a gyereknek rengeteg a leckéje, egész délután tanul, este 7-8-ig, miközben max. 2-3 20-25 perces szünetet tart. A tanító nénik szerint a többiek végeznek a leckével a napköziben 1 óra alatt.

Nekünk ez az egy óra még sosem sikerült. Sőt, olyan szinten ki van merülve a gyerek, hogy 2-3 havonta lebetegszik, és alszik egész nap, ahogy ma is...

Biztos, hogy nem szeretném még 8-12 évig ebben az iskolarendszerben terhelni az idegrendszerét, és tenni tönkre teljesen a fiút. Nem hiszem, hogy ennyi lexikális tudásra szüksége van vagy valaha lesz.

És összefacsarodik a szívem, milyen gyerekkorra fog ő emlékezni, mikor könnyes szemmel azt mondja minden este, hogy

"Anya, ma megint nem volt időm játszani....".

 

A bejegyzés trackback címe:

https://igytervezem.blog.hu/api/trackback/id/tr127415242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zizi77 2015.05.01. 22:10:58

Nem írod mennyi idős a gyerek. Ha 1 óra a többieknek a lecke, akkor feltételezem alsós. Amikor hétvégén itthon tanul a 3. osztályos lányom, ő is képes az 1-1,5 órás leckét akár 3-4 órán keresztül is csinálni. Kérdeztük többen is szülőin a tanító néniket, hogy mit csináljunk ezzel, de azt mondták, hogy csak a figyelem miatt van. A suliban valóban sokkal gyorsabbak és ügyesebbek, mint ahogy azt itthon előadják.
Ez a 2-3 havonta lebetegszik dolog azért furcsa, mert minden gyerek lebetegszik ekkora időközönként/persze vannak kívételek nyílván/. Ez a tél meg amúgy is iszonyat volt mindenkinek. Az a csoda, hogy ilyen ritkán lett csak beteg.
Ha valóban alsós, akkor nem tudom milyen lexikális tudásról beszélsz, mert azért ekkor az még elenyésző. Ha már felsős, akkor meg irreális, hogy eddig elég volt 1 óra tanulás a napköziben.

tavolirokon2 2015.05.01. 22:11:00

Meh, nem kell mindet olyan gondosan megcsinalni.

AggiCo 2015.05.01. 22:12:40

A gyerek tíz éves, negyedikes, és sok az, amit megkövetelnek tőle...
Tudom, hogy az időt is húzza, de akkor is borzalmas azt hallgatni, hogy megint nem volt ideje játszani...

zizi77 2015.05.02. 06:48:38

@AggiCo: ezt az enyém is előadja ám. :)
Nem lenne jobb mégis a napköziben ha ott simábban megy, és utána tudna játszani is? Gondolom van oka, hogy kivettétek, csak érdemes lenne mérlegelni.

Mille38 2015.05.02. 06:48:48

Kérj egy tanulási képesség vizsgálatot a pedagógiai szakszolgálatnál. Utána tudnak egyéni fejlesztést adni, például a figyelem javítására vagy más olyan részképességre, amiben nem eléggé fejlett a gyerek. És bármi más is kiderülhet. Valamint érdemes egy szemészeti és egy hallásvizsgálat. Mi sajnos nyolcadikig vártunk a diszgráfia diagnózisra, előbb kellett volna, kevesebbet piszkálták volna olyanok miatt, amin úgyse tud segíteni. Plusz még kiderült, hogy színtévesztő is, ami miatt időnként nem látja, amit látnia kellene (mert nem elég kontrasztos). Vagy pl. nem tudta megoldani a feladatot, amiben meg kellett volna különböztetni a pirossal és zölddel aláhúzott szavakat....

FogarasiArpi 2015.05.02. 06:49:10

Ausztráliában a helyetek. Az 5.-es fiam hetente 1x kap házi feladatot, amit kb. 1 óra alatt be is fejez.

Az iskolába minden reggel úgy rohan be, hogy köszönni is elfelejt, nem frusztrált, nem retteg attól, hogy nem készült.
Az itthoni extra feladatoknak köszönhetően (leginkább a Khan Academy feladatait csináljuk együtt a hétvégéken) mégis az egyik legjobb az osztályban.

High School-ban (7.-től) kezdődően jóval több házijuk lessz, de addigra a tanulást szereti meg, és jó eséllyel magától fogja megcsinálni a házit, anélkül, hogy kimaradt volna a gyerekkor nála, mert már 2.-ban gyököt kellett vonni tudnia....

rockjano 2015.05.02. 06:49:13

A megoldás: Waldorf iskola
(ott meg azért aggódnak a szülők hogy miért nincs lecke, valamivel mindig baj van :-) )

Flúgatlan 2015.05.02. 06:49:24

Üres egy írás... 2-3 havonta mindegyik gyerekem lebetegszik átlagosan, vírus, bacilus, stb. miatt is. Azt kellene megnézni, a többiek tényleg megcsinálják-e a leckét 1-1,5 óra alatt. Ha ez igaz, akkor semmiképp nem az iskola vagy az iskolarendszer a hibás, hanem a gyerek tér el az átlagtól valamiképp.

Hogy arra mi a megoldás, az a gyerektől függ. Az is lehet hogy valami neurológiai dolog miatt koncentráció-hiányos vagy valami állandóan elvonja a figyelmét, tehát a tanulási körülményein kell változtatni, ... De az is lehet, hogy túl magas követelményszintű iskolába jár a gyerek, amit valaki bír, valaki nem. Mi direkt kerültük általános iskola-választáskor az "elit" helyeket, mert néha tényleg túlterhelik a gyereket.

Mindenképp csak egy értelmes szakemberrel, pl. pszichiáterrel való személyes megbeszélés segítene. (Csak tapasztalatom szerint a pszichiáterek egy jó része csak a saját sémáiban gondolkozik így nehéz jót találni.)

A legegyszerűbb az iskolarendszert hibáztatni. Külső szemlélő kellene, aki látja a részleteket, akiben megbízik az anyuka és aki így akár azt a hülyeséget is észreveszi, amit az anyuka nem és szólni is mer, ha valami problémát lát.

neméranevem 2015.05.02. 06:49:41

@AggiCo: HA a többi gyerek meg tudja írni a leckét egy óra alatt, akkor nem a leckével, hanem a gyerek figyelmével van gond. Nem lehet, hogy egyébként az állóképessége nem megfelelő? Jár szakkörökre, edzésre? Az én gyerekem nem szuper gyerek, napi szinten jár szakkörre, mégis kész a leckéje, mert megtanulta beosztani az idejét és nem szöszöl a lecke felett. Lehet, hogy a te gyereked még idáig nem jutott el. A családban van nálunk is olyan gyerek aki alsós és képes órákig a könyv fölött álmodozni, holott a leckéje fél óra alatt megírható.

tuddgi 2015.05.02. 08:12:32

Mondok valamit. Ha en lennek a tanar (bar nem vagyok egy tanar alkat) es odajonne egy szulo, hogy a gyerek a lecket 3-4 oran at irja (es tegyuk fel hogy a lecke a tobbi gyereknek atlagosan 1 ora, ami szerintem meg mindig feleslegesen sok) akkor megkerdeznem a gyereket hogy mi nem megy neki, es nem a vallam vonogatnam hogy: "a tobbieknek csak egy ora ugyhogy nem az en hibam"

Vidd el egy jo iskolaba, vagy tanitsd meg neki hogy nem olyan fontos a lecke.

AggiCo 2015.05.02. 08:21:50

Köszönöm, hogy ennyien olvastok, és megosztottátok a véleményeteket, próbálok válaszolni mindenkinek...:)

zizi77@: Próbáltuk a napközit, decemberig ott tanult. Másfél osztály összevonva, napközis tanár nélkül. Minden nap mással. Már nem tudott ott tanulni, mert napközi után még este 8-ig itthon írtuk a leckét.

Mill38@: A gyerek szemüveges, így évente-félvénte kontroll van. Imád olvasni, és sokat olvas is. Kitűnő tanuló, max. néha csúszik be 1-1 négyes...

Rozsomák@ Itthon dolgozom, tehát látom... De tény, hogy tudja húzni, mint a rétestésztát...:) A terhelés folyamatos, simán bevásárol: bolt, hentes, zöldséges, tejes, illatszer. Rendszerető gyerek (még:)... Szóval a terhelés azt hiszem megvan.

FogarasiArpi@: Igen, ezért készülünk Angliába! Ez a blog igazából arról szól:) Ez a tanulásos dolog csak egy plussz lökés, hogy mennünk kell.

Rockjano@: Felénk egyrészt nincs Waldorf iskola, csak elég messze, másrészt nekem nem tetszik...(ismerve a módszert)

Flúgatlan@: Nem terveztem nagy filozófálást az iskolákról, ez csak egy plussz gyöngyszeme országunknak, amit szeretünk benne.:)

Neméranevem@: Tény, hogy a gyerek lusta, keveset mozog. Hiába próbáltam izomból cipelni mindenhova, fél év után szinte minden edzésről eltanácsolják, mert annyira nem hajlandó dolgozni ott, hogy már zavarja a többit. A lusta, tohonya dög...:)

Tuddgi@: Ez a legjobb iskola a környéken. És a legjobb tanítónéni az iskolában... Igazából én Angliába akarom a gyereket elvinni...:)

vuvuvu2 2015.05.02. 08:27:45

nagyon sok a figyelemzavaros gyerek, ez áll az olvasástanulási és egyéb tanulási nehézségek hátterében.

www.kocsiskata.hu/?q=content%2Fiskolai-agyr%C3%A9m-mi-%C3%A1ll-tanul%C3%A1si-zavarok-h%C3%A1tter%C3%A9ben

a posztoló (és más hasonló szülők helyében) egészen biztos hogy még most, időben felkeresnék egy szakembert aki segít, mielőtt túl késő lesz.

midnight coder 2015.05.02. 08:28:04

Anno erre a problémára találták ki a gyógypedagógiát. A gyerekek között a legtöbb átlagos képességű, ők csinálják meg egy óra alatt a leckét. Vannak kiemelkedő képességűek, akik fél óra alatt is megcsinálják és utána unatkoznak. És vannak a gyenge képességűek, akiknek 3 óra is kevés.

Egy 30 fős osztályban a pedagógus nem fog tudni minden egyes gyerekkel külön foglalkozni. Az átlagtól eltérő képességű gyerekeket össze kell szedni egy külön osztályba és ott kell őket tanítani.

csacskakacsamama 2015.05.02. 09:00:02

agyrém
tönkreteszik a gyerekeinket
Az én fiamnak már van ideje játszani, mert KIVETTEM AZ ISKOLÁBÓL.
3. osztályos.
Itthon tanulunk.
Hagytam, hogy fölvegye a saját tempóját. Kb 30 percig figyel és dolgozik, utána nincs értelme nyaggatni, nem figyel. Akkor elmegy biciklizni, vagy ping-pongozunk, vagy szaladgál. Akadálypályát épít, kertészkedik, játszik a kutyával. MOZOG! Aztán újabb 30 perc tanulás.
És nincs veszekedés, kapkodás, kiabálás, szomorkodás a rossz jegyek miatt. Csak szabadság van, nyugalom és béke.
Riogatnak a szocializációval. Jobb, ha idegbeteg, kudarcra, agresszivitásra kiképzett, jól szocializált?
Szerintem, ami a gyerekben van, nem úgy tudom előcsalogatni, ha boldogtalanná teszem az iskolás korát. Inkább megadnám neki a lehetőséget a kiegyensúlyozott fejlődésre.
(persze nekem könnyű, itthon gondozom az alzheimeres nagynénémet. Isten éltesse sokáig!:))

Sulyok Szilvia 2015.05.02. 09:39:43

Azert nem kell mindjart Ausztraliaig szaladni! Europa szamos orszagaban mukodik nagyon jol a kozoktatasi rendszer. Es akkor az azsiaiakrol, mint pl. a szingapuri nem is beszeltunk.
Sajnos Mo. nem ezek koze tartozik. Tapasztalatbol tudom, hogy a magyar rendszer sajnos elavult, felesleges elvarasokat tamaszt a gyerekekkel szembe, igy ok tulzottan le vannak terhelve, allando nyomas alatt vannak tartva a sok hazi miatt stb. Az en gyerekeim is azt mondjak, hogy az elozo iskolaik jobbak voltak, mint a mostani magyar, mert pl. amikor Francia iskolaba jartak, ott nemhogy hazi nem volt soha, de nem voltak konyvek, fuzetek, amiket cipelniuk kellett, es vagyonokba kerulo ceruza, fuzet es rajzlapok sem kellettek, mert mindent az iskola biztositott. Nem voltak tantargyak, mert komplexen kezeltek a tananyagot.
Nalunk sajnos az oktatasi rendszert megalkoto es fenntarto burokratakkal van a baj, akik nem akarjak megerteni, hogy a rendszer gyokeres atalakitasra szorul(na).
Mi is minden nap a hazival szenvedunk, pedig a gyerekeim tobb nyelven beszelo, nem rossz tanulok. En sem ertem, hogy miert kell az elvileg egesz napos iskola utan meg orakig hasztalan leckeket irni. Egy dolgot tujatok kedves szulok: nem a gyerekek a hibasak, nem veluk van a baj. Nekunk, szuloknek kellene osszefogni es vegre az asztalra csapni, hogy ebbol eleg volt, alakitsak mar at vegre ezt az egeszet tudasalapu es gyerekkozpontu iskolarendszerre, hogy ne a szulonek kelljen munka utan meg este 10-kor is a tanar munkajat vegeznie.

zizi77 2015.05.02. 09:40:07

@AggiCo: akkor viszont csak meg kéne nézetni a gyereket egy szakemberrel. Ha van némi koncentrációs gond, azt angliában sem fog magától megoldódni. Azt javaslom, hogy még most nézzetek ennek utána, mert itthon talán könnyebb, mint később az új környezetben.
Az én lányommal is voltak problémák, igaz oviban ez már kiderült. 2 évig jártunk alapozó terápiára vele, meg itthon is végeztünk gyakorlatokat, és most kitűnő tanuló/bár itthon Ő is eljátsza a hülyét/.
Remélem, hamar rájöttök, hogyan tudnátok segíteni a problémán/de szerintem ez nem a kiköltözésen fog múlni/!

deneskata 2015.05.02. 09:46:54

Én tanár vagyok, és régóta mondom, hogy büntetni kellene atz, amit az iskola tesz a gyerekekkel. Hogy egy kis elsősnek 5-6 órája legyen minden nap és ha mondjuk dyslexiás, akkor még utána fejlesztés. Mindennek épp akkor van vége, mikor a napközisek játszóideje letelik, így aztán rögtön mehet leckét írni, tanulni négyig. Ez tehát azt jelenti, hogy a hatéves reggel nyolctól délután négyig NEM JÁTSZOTT. Ideje és elfoglaltsága szabályozott volt, gyakorlatilag 8 órát dolgozott. Mint egy felnőtt. És erről nem az adott iskola tehet. Hanem az oktatás irányítói, akik az órák számát, rendjét szabályozzák. Szégyen, ami a kicsikkel történik.
A lecke persze más kérdés. Azt az iskola szabályozhatja, vagy az adott tanárbelátásán múlhat a dolog. A szülők kezdeményezhetik a változtatást.

Flaggx 2015.05.02. 10:21:36

Miért esik sok ember teljes amnéziába, amint szülő lesz?
Mintha elfelejtenék, ők hogy próbáltak kibújni a leckeírás alól, és miért tartott nekik 10 sor megtanulása 3 órába...
A másik lehetőség, hogy egyeseknek tengerimalac való, nem gyerek.

lezsír (törölt) 2015.05.02. 10:22:35

Sehol se tökéletes a suli.
Magyarországon sok lexikális tudást követelnek, a nyelvoktatás ingadozó színvonalú, logikus gondolkodást nem tanítanak, se praktikus tárgyakat (kódolás stb.). Sok fügv a tanártól, egy rossz nyelv vagy matektanár egy életre elvághatja a gyereket. Sajnos a legtöbb tanár csapnivaló, lealjasult a tanári pálya. Amit nem tanítottak, azt is követelik meg sok memoriter, lexikonnak nézik a gyereket, hisz a tanár nem tudja száminkérni, amit maga se ért (logikus feladatmegoldást ők se ismerik, csak a biflázást). Magyarországon stressz a suliba menni.

Nyugaton a suli stresszmentes, kevés lexikális tudást követelnek, nyelvoktatás jobb, de sok függ az iskolától, ha nem egy versenyistálló magánsuli, akkor lehet, hogy a gyereknek esélye se lesz jó egyetemre menni. Korán eldől ez. Nem is minden suliban lehet mindenféle vizsgát tenni. Ha egy bevándorlós iskolába kerül a gyerek az nem jó. Sokszor van helyettesítő tanár, színvonal csapnivaló is lehet, de stressz nincs, mert legalább ha nem tanítanak, akkor nem is követelnek. Magyar oktatási rendszer után felüdülés, könnyű jótanulónak lenni ott egy magyar gyereknek, de sajnos nem minden suli elég jó egy továbbtanulás megalapozására. Magánsulik mások, jó tanárok, programok, jövőkép.

Ázsia: állami iskola vacak, ezért délutántól estig cram schoolba megy a gyerek, ahol megtanítják neki amit délelőtt kellett volna. Eredmény: szuper PISA eredmények, leterhelt gyerekek. Persze az állami és a cram school is keményen fizetős. Meg ehhez jönnek a szülők által erőltetett különórák: valami klasszikus hangszer, idegen nyelvek. Mind sok pénzért, hogy a gyerek különleges legyen. A szülőt nem érdekli mit akar a gyerek.

Tapasztalatom szerint a magyar gyerek a nyomás alól kikerülve szuper tanuló tud lenni egy nyugati iskolában, mert éhesebb a tudásra, mint egy nyugati gyerek, a kemény magyar rendszer munkára szoktatja, csak nyugaton ezt értelmes dologra tudja fordítani, nem lexikális tudás biflázására. Ezért lesz sok gyerek top of the class Angliában: poroszos, k-európai munkamorál egy lazább, stresszmentesebb rendszerben.

Widia 2015.05.02. 10:26:27

Van tökéletes suli, és ha anya otthon dolgozik, akkor meg pláne:
balatonfelvideki-iskola.com/

Hari Seldon 2 2015.05.02. 11:55:56

Nálunk a sok szempont közül az egyik fontos, volt a gyerekek ne a magyar oktatási rendszerbe kerüljenek. (Most külföldön élünk, három gyerekkel.)

zoldborso 2015.05.02. 11:55:58

Igazán szomorúnak tartom, hogy hányan írjátok, hogy tök normális, hogy a gyerekek 2-3 havonta betegek. Ahogy azt is, mennyire sokan kezelik megváltoztathatatlan tényként azt a rettenetes helyzetet, hogy a magyar diákok világviszonylatban is brutálisan túlterheltek. -- Nyilván más okai is lehetnek annak, ha egy gyerek ilyen gyakran beteg, de az iskolai stressz és a túl sok feladat miatti kimerültség az egyik vezető ok. És igen, Mo-on ez általános. Nem kéne beletörődni!

midnight coder 2015.05.02. 12:20:38

Annak a sok lexikális tudásnak a megtanulása edzi az agyat, javítja a memóriát. Ami aztán később bármilyen olyan munka során ahol az eszedet kell használni jól jön, akkor is ha ott a google, mert ha nincs memória akkor nem fogsz tudni összefüggéseket megérteni, és ezt a gép nem tudja pótolni. Legalábbis ma még. Aztán, lehet hogy 20 év múlva már igen, de akkor eleve feleslegessé válik minden tanulás.

hami · http://toriblog.blog.hu 2015.05.02. 15:56:42

@midnight coder: Ez elméletben jól hangzik, csak azóta, hogy te iskolába jártál (kb.) az óraszámok a legtöbb tárgyból csökkentek, ellenben a tananyag meg nőtt.